Ielogoties

Pieslēgties

Aizmirsi savu paroli?

Izveidot profilu

Es piekrītu Noteikumiem

Reģistrēties

‘’Iesālīt ziemu’’ jeb pretslīdes materiāli un to radītās sekas!

‘’Iesālīt ziemu’’ jeb pretslīdes materiāli un to radītās sekas!

Ziemā uz ceļiem aktuāla ir ceļu kārtības uzturēšana. Regulāri veicot ceļu apkopi, tiek samazināta slīdamība. Lai cīnītos ar ledu un sniegu, kas ‘’gāž no kājām’’,  ir nepieciešams izmantot pretslīdes materiālus, to izmantošana mainās jau vien no ceļu seguma, bet tiesa, kas tiesa, Latvijā visbiežāk izmanto tieši sāli, kas ne vienam vien Latvijas iedzīvotājam, braucošam vai ejošam, sagādā raizes un bēdas..

   Pretslīdes materiāli atšķiras pēc sastāva un ķīmiskajām īpašībām, tie ir šķidri, cieti, granulēti.. Latvijā visbiežāk izmantotais pretslīdes materiāls ir tieši sāls, kas ne vienam vien sagādā galvassāpes, pirmkārt, sāls ļoti bojā ceļu segumu, māju pamatus, tiltus, automašīnu virsbūvi un detaļas, iekļūstot spraugās, palīdzot rasties un izplatīties automašīnas vīrusam rūsai, bet arī apavi un augi cieš no sāls kārtas, kas klāj ceļus un trotuārus. Kaisīšanā tiek izmantota arī smilts un grants, tomēr pārsvarā, kā galvenos, tā ceļus kopumā pārklāj ar 100% sāls kārtu. Vietas, kur tiek izmantots smilts/sāls maisījums (20% smilts, 80% sāls), ir lauku ceļi un trotuāri, un pārsvarā tikai slīpajās vietās. Sāls zaudē savu efektivitāti jau pie -8 grādiem, tādēļ iestājoties aukstākam laikam, ir jālieto smilts/sāls maisījums, lai tiktu rasta saķere ar brauktuves virsmu.

Arī pasaulē labprāt tiek izmantots lētais un pieejamais sāls un smilts maisījums, tiesa, smilts gan ir 92% un sāls vien 8%. Pateicoties sāls sastāvam maisījumā, tiek kausēts ledus, kas ir nātrija hlorīda nopelns, pārvēršot ledu šķidrumā, bet tikmēr smilts nodrošina saķeri ar virsmu. Ja zem -30 grādiem praktiski neviens ķīmiskais maisījums savu funkciju nepilda, tad sāls un smilts maisījums saglabā efektivitāti jebkurā temperatūrā. Piemēram, tālāk uz rietumiem aktīvi tiek izmantots berzes materiāls – marmors un granīts, tas ir drošs dabai, pilda savu funkciju un rietumvalstis ir speciāli pielāgojušās šādam pretslīdes materiālam, tomēr Eiropā un pie mums, šādas cietās marmora daļiņas vairumā gadījumu varētu nonākt kanalizācijā, tādejādi aizsērējot kolektorus. Pasaules lielākajās galvaspilsētās turpretī aktīvi izmanto kalcija hlorīdu, diemžēl kalcija hlorīda efektivitāte zūd jau pēc 3 stundām, kas, pirmkārt, ir dārgi, jo nākas kaisīt vairākas reizes dienā, otrkārt, šoferiem tā nav medusmaize, jo kalcija hlorīds negarantē ļoti labu saķeri, treškārt, tas izraisa alerģiskas reakcijas, kā arī saēd auto, metālu, apavus un pat spēj mainīt krāsu, diemžēl tas arī apdraud dzīvniekus, jo ir iespējams iegūt termiskus apdegumus. Latvijā paralēli smilts un sāls maisījumam tiek spriests arī par šķembu izmantošanu, piemēram, parkos, kas ir saudzīgāks dabai, nekā sāls, kas nonākot zālienā, to izdedzina. Pirms jebkura pretslīdes maisījuma kaisīšanas, pareizi būtu segumu vispirms kārtīgi notīrīt un tad tikai veikt kaisīšanas darbus.

   Par taciņām un ceļiem ir jārūpējas privātmāju īpašniekiem. Uz trotuāra var izmantot sāls maisījumu, bet tas nav ieteicams vietās, kur ir zālājs, kā arī nevēlams zem kokiem, arī betons nebūs pateicīgs par sāls kārtu. Taciņas un privātmāju ceļus var kaisīt arī ar dabai draudzīgiem materiāliem, piemēram, zāģu skaidām vai tiem, kam ir malkas apkure, labs palīgs būs pelni.

Kā redzam, ideālo pretslīdes materiālu laikam nav, vai nu tiek bojāti apavi, automašīnas vai kanalizācijas, vai nu ir neefektīvi vai pārāk dārgi, tiek radīti pavasara smilšu putekļi vai pat gūti apdegumi. Latvijā šobrīd aktīvi vāc parakstus cīņai pret sāls izmantošanu uz ceļiem..tādēļ: ,,Kā Tu, Lasītāj, skaties uz sāls maisījuma aizliegšanu un kāds būtu Tavs ieteikums, ko turpmāk vajadzētu lietot ceļu kaisīšanai?’’

Vērts iegaumēt:

  • Segums vispirms ir jāattīra un tad tikai jānokaisa ar pretslīdes materiālu;
  • Nepārspīlē ar sāls izmantošanu;
  • Uz bruģa un betona labāk izmantot smilts un sāls maisījumu, kas radītu gan saķeri, gan pakausētu apledojušo bruģi;
  • Vējainā un sausā laikā sāls iedarbība ir zema, tas drīzāk tiks nopūsts un nesāks iedarboties;
  • Sāls neiedarbojas pie lieliem mīnusiem;
  • Ap nulli grādiem, ja līst un snieg, smilts graudi apledo un veido ledu;
  • Izvērtē – gribi būt līdzsvarā ar dabu – vai arī ceļus kā vasarā!

 

Tavs Auto Tev būs pateicīgs!

  1. Pirms ziemas iestāšanās rūpīgi jānomazgā/ jānovasko/ jāpārbauda automašīna;
  2. Jāpārbauda automašīnas virsma (vai nav bojājumi);
  3. Ziemā papildus drošībai un tīrībai noderēs dubļu sargi;
  4. Sāls siltumā kūst, auto mazgāšanu vēlams veikt vismaz 3x/mēnesī;
  5. Ziemā papildus auto šampūniem nepieciešams izmantot atsāļošanas līdzekļus, piemēram, ‘’Salt eliminator’’;
  6. Aizsardzībai pret sāli vērts izmantot aizsarglīdzekļus uz eļļas bāzes;
  7. Vaskošana nepieciešama arī ziemas laikā;
  8. Jāatbrīvo auto no sasalušiem sniega veidojumiem, pasargājot to no mehāniskiem bojājumiem;
  9. Bojājumu gadījumā vēlams vērsties pie speciālistiem auto servisā!

 

Tavs padomdevējs,

Autoplacis.lv

Par mums

Tici, ka vienā piegājienā, pāris minūtēs var apceļot visus Latvijas autoplačus? Satikt savu sapņu auto pāris "klikšķu" attālumā? Var! Ietaupot gan laiku, gan resursus, piedāvājam izdevīgas alternatīvas ērti: pārdot, pirkt, meklēt un pat salīdzināt automašīnas tiešsaistē, no jebkuras vietas un ierīces. Piesprādzējies un dodamies